Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom! Uważaj na phishing vishing i spoofing. To jedne z metod, z których najczęściej korzystają przestępcy. Na czym polegają?
Phishing polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane.
Vishing polega na podszywaniu się pod pracowników banku lub innych zaufanych instytucji np. policjantów.
Spoofing polega na podszywaniu się pod inne urządzenia lub innego użytkownika.
Uważaj, oszuści chcą uśpić czujność klienta, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron znanych firm.
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym bankiem lub zadzwoń na Infolinię SGB, czynną 24/7:
- 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?
- niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki
- bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które można zdobyć
- podejrzanych logowań na koncie
- problemów z kontem lub płatnością
- niekompletnych danych, które należy potwierdzić
- niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić.
Jak przebiega takie oszustwo?
- Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy.
- Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.
- Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku.
- Klient loguje się – podaje swoje dane oraz kod z SMS-a.
- Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.
- Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
- Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie?
- Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.
Jak się chronić?
- Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
- Nigdy nie wolno podawać loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, data ważności). To informacje poufne, powinny być znane tylko klientowi.
- Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.
- Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie.
- Nie powinno się instalować dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, za pomocą których klient loguje się do aplikacji bankowej.