Używamy cookie!

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Więcej informacji

Akceptuję
Akceptuję
linkedin googlep phone mail hours where twit fb download alert login idea3 idea4 sgbikonkaglowna2 sgbglownaikona1 menu_toggler compass arrow-triangle-top arrow-triangle-bottom arrow-light-bottom arrow-light-right close search

Phishing - Bank Spółdzielczy w Grodzisku Wielkopolskim

Phishing

Phishing

To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić klienta do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie klient ma przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.

Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić czujność klienta, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron znanych firm.

Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?

->niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki

->bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które można  zdobyć

->podejrzanych logowań na koncie

->problemów z kontem lub płatnością

->niekompletnych danych, które należy potwierdzić

->niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić

Jak przebiega takie oszustwo?

->Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy.

->Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.

->Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku.

->Klient loguje się – podaje swoje dane oraz kod z SMS-a.

->Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.

->Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie? 

->Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.

Jak się chronić?

->Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.

->Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.

->Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie